Friday, 8 June 2012

Sociologie, religie și hip-hop

     Ultimele 3 zile înainte de începerea sesiunii. Agitație, cafele băute în grabă la cantină, profesori nervoși, secretare plictisite și multe lucrări de seminar. Mai exact ultimul seminar de sociologie, 11:20,  prezentare de lucrări. Stau liniștită  la locul meu, cu ochii cârpiți de somn dar totuși un zâmbet tâmp pe față știind că scrisesem o lucrare bună cu citate din filosofi și tot tacâmul. Vine și rândul meu și încep ”Abordarea sociologică a religiei a fost prima dată făcută de ...”
     Nu apuc să fac introducerea bine când răsare o întrebare de la profă care cade fix cum i-a căzut mărul în capul lui Newton. Diferența e că revelația mea a fost una ”Ai de capu`meu, nu am scris bibliografia, sursele de inspirație”. Încep eu să scot porumbei care mai care, că știți, că vă spun eu, că...
     Profa nici nu vrea să audă. Îmi spune că e copiată de pe net și că nu mă trece cu lucrarea aia. Până la urmă rămâne să i-o trimit refăcută pe mail.
     Ajung la cămin și cum nu suport să fiu acuzată pe nedrept mă gândesc să o impresionez cumva să-și dea seama că m-a judecat greșit. Și atunci se produce și revelația. O să scriu altă lucrare, mult mai bună, fără citate de filosofi. Și am nevoie și se ceva care să sară în ochi. Ideea salvatoare nu întârzie să apară. O să leg religia,sociologia și hip-hopul și titul lucrării o să sune:
”ABORDAREA SOCIOLOGICĂ A FENOMENULUI RELIGIOS ÎN HIP-HOP”

DELIRIC-NEGRU
Tatăl nostu care ești în ceruri,
Am uitat numele tău,
Am ucis împărăția ta,
Fără voia Ta,
Cerul e negru, așa e și pe pământ,
Pâinea noastră cea de toata zilele,
Ne batem pe ea astăzi,
Și toți profită de greșelile noastre,
Și noi nu iertam greșiților noștri,
Și ne ducem cu toții în ispită,
Căci din noi izvorăște ce-i rău.


HAARP CORD-NU MAI SUNT EU

Am zis că țin drumul drept
Oricât ar fi de greu
Să lupt răbdător cu toți demonii din capul meu
Azi mă uit în trecut și parcă nu mai sunt eu!

VESCAN – RAMÂI CU NOI TATĂ

Dă-ne tărie în suflet, dă-ne mândrie în inimi
Dă-ne bunătate, dă-ne zâmbete-n loc de lacrimi
Rămâi cu noi TATĂ că ne închinăm la bani
Fără Tine încet îngenunchiem în fața lui satan


 CEDRYK-RUGĂCIUNE

Nu vreau oțel sau cățel să mă protejez
Credința în tine e destul, vreau s-o păstrez
Miluiește pe mine păcătosul,
Ia de la mine prinosul, ia răul, prisosul



C.I.A- ZBOR LA JOASĂ ALTITUDINE

Vreau să văd speranța în ochii tatălui meu
Vreau să cred că acolo sus există un Dumnezeu
Pentru toți indiferent de rasă sau avere
Crezi că poți să-mi mai dai putere ?
                                     



         





     La prima vedere, titlul pare o antiteza, o discrepanță între cele două lucruri care provin aparent din lumi diferite. Ceea ce vă vine fugitiv în minte este: „Ce legătură are hip-hopul  românesc din ghettou cu abordarea religioasă?” Se știe că rapperii scriu versuri în general despre droguri, femei,folosesc cuvinte vulgare, deloc „ortodoxe”, îndeamna la „dezmăț total” cu multă băutură,droguri și distracție fără limite. În realitate toate acestea sunt doar prejudecăți. Hip-hoperii „pun pe beat” ceea ce tăiesc ei și își exprimă sentimentele mult mai ușor prin versuri. Nu negăm faptul că aceste subiecte nu sunt abordate, dar tot mai mulți par a se îndrepta spre <<drumul cel bun>>.
         Un exemplu concludent este cel a lui Tudor Sișu care a fost arestat pentru droguri despre care cânta în mod frecvent înainte. După ce a petrecut câțiva ani în pușcărie și-a schimbat total concepția despre viată. Albumul său „Am nevoie de rabdare” descrie perfect  gândurile și maturitatea sa spirituală.
         Haarp Cord este o altă trupa cunoscută de hip-hop care abordează preponderent tema religioasă în melodiile lor. Primul lor album „Dragoste sau frică” precum și cel de-al doilea „Vremurile din urmă” descriu perfect concepția membrilor trupei (Dragonu`,Cedry2k,Carbon) despre importanța religiei în viața noastră.
         Pe de altă parte, Vescan este un tânăr de 25 de ani care nu a fost nevoit să treacă peste întâmplări nefericite pentru a descoperi prezența lui Dumnezeu pretutindeni și mai să o transmită mai departe. Stilul său este unul liber, fără prejudecăți, fără stereotipuri dar cu multă încredere în propriul „EU” și în legile lui Dumnezeu. Acesta este un model în special pentru adolescenți deoarece este foarte apropiat ca și varsta de aceștia.
         De ce poate fi privită această abordare a religiei în muzica hip-hop ca un fenomen sociologic? E un răspuns foarte simplu! Datorita faptului că hip-hoperii prin versurile lor schimbă mentalități, reușesc să formeze o comunitate, unită.
         Majoritatea tinerilor care trăiesc în ghettou, „pe străzi” în lipsa unui model de acasă iau model comportamentul hip-hoperilor, de aceea uneori ajung să se drogheze, să consume alcool si să nu „trăiască după tipar”, crezând ca acest lucru îi face să fie „pe flow”. Când însa observă o schimbare comportamentală exprimată în versuri a „idolilor” lor, se gândesc ca aceștia din urmă având mai multă experiență au găsit „calea cea dreaptă” și le urmează sfaturile.
         În concluzie putem spune că Religia, Sociologia și Hip-Hopul „fac casă bună împreună” contrar părerilor majorității. Deși poate rapperii sunt priviți oarecum a fi o grupare ciudată și sunt mai mereu mustrați de către adulți. Părinții:  „Ce-i cu pantalonii ăia atât de largi parcă ai fi fată” sau din contră „Tu porți teneși și șapcă zici că nu ai avea nimic femeninin în tine” sau „Ceee?Pierce în sprânceană și tatuaj??Eu așa educație ți-am dat? Nu credeam că băiatul meu o să fie rebel și o să ne facă de rușine!” 
     Renunțați la stereotipuri! Nu e chiar așa! Rapperii și cântăreții de hip-hop nu sunt numai drogați, bețivi notorii sau „golani” cum cred majoritatea. Ei sunt oameni <<normali>> din punct de vedere social, care cred în Dumnezeu, iubesc natura, ceilalți oameni și sunt mult mai atenți la detalii decât restul. Sunt diferiți din punct de vedere vestimentar pentru a fi o <<comuniune>>. După părerea mea singurul lor defect e că sunt prea direcți și spun tot timpul ce gândesc și ce simt și se pare că acest lucru este condamnabil pentru societate!

No comments:

Post a Comment

Total Pageviews